Naar de navigatie Naar de inhoud

De ZorgkaartNederland Inspiratiedag voor de cure was een succes

Geplaatst op 26 april 2016 door - 6233 keer bekeken

Foto De ZorgkaartNederland Inspiratiedag voor de cure was een succes

Donderdag 21 april 2016 vond voor de eerste keer de Inspiratiedag voor de cure plaats. Communicatie-, kwaliteits- en beleidsprofessionals binnen zorginstellingen deelden deze middag hun kennis en ervaringen over het gebruik van ZorgkaartNederland met elkaar én met ons.

Er stonden vier thema’s centraal: promotie, implementatie, kwaliteit en innovatie. Deze werden kort toegelicht door ambassadeurs van ZorgkaartNederland van diverse ziekenhuizen, waarna alle deelnemers in kleine groepen verder op de thema’s ingingen. Hieronder vindt u een samenvatting van de tips per thema.

Promotie

Pauline van Brederode van Zaans Medisch Centrum: “Wij bieden patiënten graag een platform. Daar kunnen we van leren, maar het is natuurlijk ook leuk om complimenten te krijgen.”

Om actief waarderingen op te halen is het van belang ZorgkaartNederland in alle beschikbare communicatiekanalen en –middelen op te nemen. Denk aan een banner op de website, het uitdelen van flyers, berichten op social media en wachtkamerschermen en een nieuwsbrief of mailing met link naar de profielpagina op ZorgkaartNederland. Wij hebben hiervoor diverse promotiemiddelen beschikbaar.

Het blijkt volgens een aantal deelnemers beter te werken als een arts om een waardering vraagt en een kaartje of flyer uitdeelt dan wanneer een baliemedewerker van de afdeling dit doet. De ene deelnemer gaf aan liever iets uit te delen uit naam van een onafhankelijke derde partij – Patiëntenfederatie NPCF als afzender van ZorgkaartNederland – terwijl de andere liever promotiematerialen in de eigen huisstijl gebruikt. Hierdoor worden in haar ziekenhuis de materialen eerder uitgedeeld door de artsen en vullen patiënten ook eerder een waardering in. Wilt u eigen materiaal maken, laat het ons weten via marketing@zorgkaartnederland.nl.

Implementatie

Robert van Putten van Deventer Ziekenhuis: “Verzamel ambassadeurs om je heen en benadruk vooral het positieve van ZorgkaartNederland. Niet meedoen is ook geen optie. Patiënten geven hun mening, dus maak er op een positieve manier gebruik van.”

Gewoon beginnen, is het advies van de deelnemers, maar begin klein. Start bijvoorbeeld bij een kleine poli, zodat je kunt zien waar mensen tegenaan lopen. Zodra je ziet wat wel of niet werkt, kun je het verder uitbreiden. Het is lastig sommige artsen mee te krijgen, maar de waardering staat al op ZorgkaartNederland, dus je kunt er beter iets mee doen. Zie het als een halfjaarlijkse functiebeoordeling, zoals elke werknemer die heeft.

De ene deelnemer laat het aan de artsen of ze wel of niet actief om waarderingen vragen bij hun patiënten. Terwijl een andere deelnemer geen discussie aangaat met de artsen, maar ZorgkaartNederland opneemt in alle uitingen van de organisatie. Kijk wat het beste past binnen de cultuur in uw organisatie, is ons advies.

Kwaliteit

Yvonne Grob van Alexander Monro Borstkankerziekenhuis: “Wij zien ZorgkaartNederland als een goede manier om feedback te krijgen, want kwaliteit staat bij ons voorop.”

Iedereen was het erover eens dat je juist met een slechte beoordeling de kwaliteit van de zorg kunt verbeteren. Naast alle andere metingen die er door de deelnemende ziekenhuizen worden gedaan, worden ook de waarderingen op ZorgkaartNederland gezien als een middel om mee te nemen in het verbeterplan. Als tip werd genoemd dat de (zowel positieve als negatieve) waarderingen doorgestuurd moeten worden naar de betreffende persoon. En de kwartaalrapportages naar alle medewerkers. Zo worden de waarderingen voor iedereen inzichtelijk en kan er daadwerkelijk iets aan kwaliteitsverbetering gedaan worden.

Innovatie

Melanie Peters van Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis: “De grootste kans op een vis, is de hengel uitwerpen in een volle vijver”

Innovatie gaat pas leven als ZorgkaartNederland al helemaal geïntegreerd is in de organisatie. Maar ook dit kan klein beginnen; zo heeft persoonlijk(er) contact de toekomst. Dus als je bijvoorbeeld reageert op een waardering, zet daar dan de naam van de medewerker onder.

Op de vraag op welk gebied ZorgkaartNederland kan innoveren, kwam de opmerking dat wij als organisatie meer naar voren moeten treden. Daar zijn we momenteel druk mee bezig. Zo gaat eind mei een radiospot van ZorgkaartNederland de lucht in.

Ook zou iedereen graag zien dat de vragen die bij de waardering gesteld worden, beter aansluiten bij hun organisatie. Deze en alle andere vragen en opmerkingen nemen wij mee om de site in de toekomst nog verder te optimaliseren.

Inspiratiedag care

In juni zal er een Inspiratiedag voor de care plaatsvinden. Wij hopen dat ook deze interactieve dag succesvol zal worden en bijdraagt aan het verbeteren van de zorg. Het delen van kennis en ervaringen over het gebruik van ZorgkaartNederland maakt dit mogelijk. Wilt u bij de Inspiratiedag voor de care aanwezig zijn? Stuur dan een mail naar marketing@zorgkaartnederland.nl.   



Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

Nog geen reacties geplaatst


Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.